Homepage
Menu

“Zelf ervaren doet zoveel meer dan uitleggen.”

‘Ik had de leskist op tafel gezet. De kinderen waren meteen nieuwsgierig. Ze vonden het interessant wat eruit kwam en wilden meteen zelf aan de slag. De aanleiding om het lespakket te gaan gebruiken, was dat de kinderen in mijn klas weinig begrip leken te hebben voor kinderen of volwassenen die anders zijn. Ze hadden daar meteen een oordeel over. Iemand in een rolstoel vinden ze gek, iemand die blind is gestoord. In het zwembad hadden ze een jongen met 1 arm uitgelachten. Je kunt dan straf geven, maar dat helpt niet. Zelf ervaren wel, en dat kan prima met de leskist.

Net voordat ik met de leskist ging werken, hadden we met de school ons teamuitje. We zijn naar MuZIEum geweest, een ervaringsmuseum over zien en niet zien. Je krijgt een blinddoek voor en een begeleider gidst je door een landschap. Het was voor mij als leerkracht goed om dit zelf te ervaren. Ik heb er in de groep over verteld. Toen de kinderen de geleidestok uit de kist zagen, was hun reactie: “Hoera, nu mogen wij ook!” De kinderen hebben met de stok op het schoolplein gelopen. “Iedereen gaat heel raar tegen je doen”, was hun ervaring. En we hebben gekeken naar het filmpje van het meisje met Gilles de la Tourette. Je zag dat ze er zelf heel veel last van had en dat het dus niet ‘grappig’ is. Dat was een eye-opener voor de kinderen.

Zo hebben we alle werkvormen uit de leskist gedaan. Al het materiaal dat er verder bij zat, heb ik gebruikt om mezelf goed voor te bereiden op de lessen. Het lesmateriaal sloot goed aan bij onze pedagogische doelen, zoals de ander in zijn waarde laten, begrip hebben voor iemand die er anders uitziet en rekening houden met elkaar.

Nu, in het nieuwe schooljaar, hebben we een kind met Gilles de la Tourette in de klas. Dat was aanleiding om weer over de leskist te spreken. Mede daardoor denken de kinderen nu niet: “Wat zit hij toch raar met zijn ogen te knipperen”, maar vragen wat er aan de hand is. De jongen met Gilles de la Tourette heeft uitgelegd wat dat voor hem betekent. Hij was in het begin helemaal verbaasd dat hij niet werd uitgelachen of buitengesloten. Hij hoort er gewoon helemaal bij.’

Anne van den Groenendaal
leerkracht speciaal basisonderwijs
groep zeven, kinderen met gedragsproblemen