Homepage
Menu

“Met ovenwanten aan een beschuitje smeren, dat werd een vrolijke kliederboel.”

‘In de klas merkte ik dat de leerlingen kinderen die anders zijn eng vinden, of zielig en dan durven ze niet meer zo goed contact te maken. Het lesmateriaal heeft geholpen om die drempel te slechten. Als werktitel voor onze activiteiten heb ik gekozen voor ‘so what’. Dat sluit goed aan bij de leefwereld van kinderen. In het lespakket zat materiaal over astma. Het was voor de kinderen, en ook voor mij, een eye-opener dat astma een handicap is, dat je dan niet overal zomaar heen kunt of aan mee kunt doen. We hebben ook onze school de maat genomen. Met de scorelijst bij het lesmateriaal hebben de kinderen in de hele school lopen passen en meten. Het uiteindelijke resultaat viel ons mee. Het allerleukste vonden de kinderen de opdrachten uit de leskist. Daar heb ik een circuitje van gemaakt zodat iedereen alle opdrachten kon doen. In onze grootste ruimte op school prikten de kinderen hun naam in braille, liepen ze geblinddoekt met een geleidestok en smeerden ze een beschuitje met ovenwanten aan. Dat laatste werd een vrolijke kliederboel. Het materiaal in de leskist was zeer volledig en de toelichting erg duidelijk. De voorbereidingen hebben mij niet veel tijd gekost. Je merkt wel dat het ene groepje eerder klaar is dan het andere, maar daar weet je als leerkracht wel raad mee. We hebben ook een gastdocent uitgenodigd, een sporter die hier op school heeft gezeten. Bij de geboorte hebben zijn hersenen even zonder zuurstof gezeten. Daardoor kan hij zijn armen niet zo goed gebruiken. Hij vertelde bijvoorbeeld dat hij bij het kiezen van de teams voor handballen altijd als laatste werd gekozen. Hij baalde er ook van dat zijn leerkracht hem onderschatte. Ze hield in zijn ogen teveel rekening met hem en daardoor namen de andere kinderen hem minder serieus. De gastdocent vertelde ook dat hij gewoon kan sporten en aan gewone sportwedstrijden meedoet. De kinderen hingen aan zijn lippen en bleven maar vragen stellen.

Het lesmateriaal past goed bij de doelen van ons onderwijs, zoals jezelf leren kennen, de ander leren kennen en samen leven met elkaar. In humanistisch vormingsonderwijs is veel aandacht voor verschillen, bijvoorbeeld in ras en geloof, maar handicaps komen dan meestal niet aan bod. Door het lesmateriaal hebben de kinderen ontdekt dat kinderen met een handicap in eerste instantie misschien wel anders zijn, maar niet minder. Het lesmateriaal is ook een mooie aanleiding geweest om met de kinderen te praten over waar ze goed in zijn, wat ze niet goed kunnen en hoe anderen daar rekening mee kunnen houden. Als je rekening houdt met elkaar, kan iemand met een handicap gewoon meedoen. Dat wil iedereen, gewoon meedoen.’

Linda Rasch
leerkracht humanistisch vormingsonderwijs